Het Spoor
De spoorlijn tussen Meppel en Groningen werd in 1870 geopend. Aanvankelijk lag er een enkelbaans spoor. In 1914 werd deze verdubbeld. De lijn werd in 1952 geëlektrificeerd.
Op 1 mei 1870 werden in de gemeente Beilen drie stations geopend: Wijster, Beilen, Hooghalen. In 1921 werd aan de Halerbrug nog een halteplaats ingericht. Deze werd na een paar jaar al weer opgeheven. Op 15 mei 1938 werden de stations Wijster, Beilen, en Hooghalen vanwege te weinig klandizie gesloten. Het station in Beilen werd op 1 juni 1940 weer heropend.
In Nederland maakte de komst van spoorwegen de invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. In Nederland werd op 1 mei 1909 de Amsterdamse Tijd of Nederlandse Tijd ingevoerd. Voor 1909 verschilde de tijd in Nederland van plaats tot plaats en was het in het algemeen in het oosten later dan in het westen van het land. In 1909 kreeg Nederland een nationale tijd, die gelijk was aan de plaatselijke middelbare tijd van Amsterdam, om precies te zijn die van de Westertoren (4°53'01,95"O). Deze tijd was GMT +0h 19m 32,13s tot 17 maart 1937. Hierna werd het vereenvoudigd tot GMT +0h 20m; deze tijd werd ook wel Loenense tijd of Gorinchemse tijd genoemd, omdat dit de middelbare tijd van Loenen en Gorinchem is. Dus om twaalf uur 's middags in Amsterdam was het 11:40 in Londen en 12:40 in Berlijn.
De overgang naar de huidige Midden-Europese Tijd vond plaats op 16 mei 1940. Op bevel van de Duitse bezetters werd de klok toen één uur en 40 minuten vooruit gezet. Die zomertijd gold ook gedurende de winters van 1941 en 1942. Pas in november 1942 werd de klok weer één uur teruggezet. In de jaren 1943-1945 gold alleen 's zomers de zomertijd, maar in 1946 werd de zomertijd voor een periode van ruim dertig jaar geheel afgeschaft.
De foto van de spoorwegovergang met seinhuisje is gemaakt door Sake Elzinga.
Dienstregeling uit 1908
Een dienstregeling van de Staatsspoorwegen, zoals die in het nummer van 21 november 1908 in het Nieuwsblad voor Beilen werd afgedrukt. Let er op, dat de tijden in Greenwich-tijd zijn afgedrukt. In ons land werd toen nog geen Nederlandse standaardtijd gebruikt en had elke plaats weer zijn eigen afwijkende tijd.
Rangeerterrein
In het gebouw van DAAD en tegenover dit pand waren vroeger exportslachterijen gevestigd. Er werden honderden zogenaamde “Londense zwienties” geslacht. Deze werden schoon aan de haak in kratten gehangen en bijna dagelijks met de trein naar Vlissingen vervoerd om vandaar met de boot naar Londen verscheept te worden, waar ze het bij de Engelsen zo geliefde bacon leverden. In het gebouw van DAAD werd later een landbouwbank gevestigd.
Eind 1956 hadden de DOMO en de landbouwbank behoefte aan een directe goederenlijn (een raccordement) naar het eigen fabrieksterrein. Op de tekening is te zien hoe deze aftakkingen vroeger liepen. Direct aan de zuidzijde van de overgang was ook een laad- en losplaats. Het was hier een drukte van belang. De komst van aardgas maakte het vervoer van kolen en olie overbodig. In 1970 werden alle laad- en losplaatsen gesloten. Ook de raccordementen werden gesloten en later afgebroken.
Aan de spoorzijde van het gebouw DAAD zijn de los- en laadperrons nog te zien.
Tekening gemaakt door: Arend Paping